2012

V dňoch 25. 11 a 26.11 2012 sme ako  DSJCH vycestovali do Maďarska, kde sa konala medzinárodná prehliadka ochotníckych divadelných súborov  s názvom  “SPOLU NA JAVISKU(aj mimo neho!)“. Táto prehliadka  v prebiehala v maďarskom  Sarvaši  a môžem potvrdiť, že sa bolo na čo pozerať.
V sobotu  o šiestej ráno sme vyrazili z Brezna. Bola pred nami šesť hodinová jazda, avšak čas prešiel neuveriteľne rýchlo. V autobuse sme spievali , chlapci hrali na gitarách , niektorí z nás hrali poker alebo spali. Okolo obeda sme boli na mieste.  Najprv sme sa išli naobedovať , potom ubytovať na internát(vysokoškolský) a napokon sme mohli ísť do divadla.
Prvé predstavenie s názvom „Krčma na Hradskej“ nám zahralo slovenské divadlo zo Starej Pazovej(SRB).  Šikovní herci a zaujímavý dej sa nám postarali o príjemný, kultúrny zážitok. Po predstavení sme mali pár hodín voľna a tak sme ho strávili posedením pri kávičke.
Večer sme opäť navštívili divadlo aby sme si pozreli komédiu s názvom „Francúzska posteľ“. Ochotnícky súbor Nadlak (RU) nám pridal do úsmevu vtipnými dialógmi v tejto inscenácii. Keď svetlá posledného  predstavenia v ten večer zhasli , pobrali sme sa spolu s ostatnými divadelnými súbormi do divadelnej kaviarne, kde sa konala prezentácia všetkých divadelných  súborov.  Prichystané pre nás bolo chutné občerstvenie a zábava. Keďže sme však na druhý deň ráno mali hrať naše predstavenie tak sme to nemohli so zábavou preháňať. Starší a rozumnejší členovia nášho súboru sa pobrali na internát, kde sme boli ubytovaní. My mladí sme si však nedali povedať a rozhodli sme sa vydržať dlhšie.
V Nedeľu ráno sme to oľutovali. Vstávať sme museli pred siedmou. Bolo to pre nás hrozné, ale čo by sme pre divadlo nevydržali ? Naraňajkovali sme sa , prichystali sme scénu a mohlo sa ísť  hrať. Naše predstavenie Večne živé Kocúrkovo prebehlo takmer hladko. Na začiatku to trochu zaškrípalo s textami ,ale koniec sme zahrali takmer bez chybičky.
Spokojný aj nespokojný sme po predstavení náš  voľný  čas trávili pri kávičke a pivku , zahrali sme si biliard a čakali na posledné predstavenie prehliadky “SPOLU NA JAVISKU“. V našom súbore veľmi známa inscenácia Zabudla som, bola pre nás veľkým očakávaním. Divadelný súbor Vertigo(HU) sa v Sarvaši nedal zahanbiť. Predstavenie bolo vynikajúcim zakončením tejto medzinárodnej prehliadky.
Potom nás čakalo už len nastúpenie do autobusu (aj s našou kamarátkou Katkou Mišíkovou-Hitzingerovou) a  šesť hodín cesty naspäť do nášho Kocúrkova.  Najprv sme trochu blúdili po Maďarských cestách a tak sa naša cesta trošku predĺžila. To však pre nás nebol žiadny problém , pretože vzhľadom nato že sme dobrý kolektív ,sme čas naplno využili. Starší členovia hrali na gitarách staré dobré piesne, a my mladí sme si zaspomínali na detské časy a počas prestávok na pumpách sme sa hrali Zlatú bránu otvorenú a kráľu , kráľu daj vojačka. Občas nezaškodí vrátiť sa do detských čias a ísť s nostalgiou za ruky. Môžem potvrdiť , že cestovanie s naším súborom ma vždy obohatí skvelými zážitkami a inak to nebolo ani teraz. Do Brezna sme pricestovali okolo pol druhej ráno. Museli sme ešte povykladať z autobusu  naše kulisy .Kultúrne vyžitý ale hlavne unavení sme sa napokon  všetci pobrali domov.
Tieto dva dni mi ubehli neuveriteľne rýchlo  a keby som si mohla túto prehliadku v maďarskom Sarvaši zopakovať , určite by som neváhala. Samozrejme však  s celým súborom DSJCH a šesť hodinovou cestou v našom autobuse J
Marcela Přidalová, člen ŠM pri DSJCH mesta Brezno (27.11.2012)

3. septembra 2012 sa členovia Divadelného súboru Jána Chalupku vybrali do hlavného mesta Maďarska – Budapešti. Slovenský inštitút v Budapešti organizoval „Týždeň slovenskej kultúry“ a tento deň patril breznianskemu regiónu. Popoludnie v budove Slovenského inštitútu začalo videoprezentáciou o Brezne a jeho okolí. Program spestrili svojimi spevmi a tancami členovia folklórneho súboru Klások z Podbrezovej a salaš Zbojská pripravil pre návštevníkov podujatia bryndzové halušky a plné misy dobrôt zo svojej produkcie.
Večer už patril nášmu súboru, ktorý sa predstavil hrou Kataríny Mišíkovej-Hitzingerovej: „Zabudla som“. Inscenácia, i napriek jazykovej bariére u niektorých divákov, zarezonovala a gratulácie po predstavení boli naozaj úprimné. Súbor opäť dokázal svoje vysoké herecké kvality a určite bol dobrým reprezentantom breznianskeho regiónu na tomto zaujímavom podujatí.